Określanie celów i zadań w biznesplanie

Określanie celów i zadań w biznesplanie

Dobrze dobrane cele i zadania wskazują nowy biznes we właściwym kierunku i utrzymują ugruntowaną firmę na właściwej drodze. Wystarczy pomyśleć o tym, czym byłaby piłka nożna bez stref końcowych lub czym byłby Indianapolis 500 bez linii mety.

Przy ustalaniu celów i zadań staraj się zaangażować wszystkich, którzy będą odpowiedzialni za osiągnięcie tych celów i zadań po ich ustaleniu.

Aby pomóc Ci lepiej zrozumieć, w jaki sposób możesz ustalać cele i zadania, najpierw musisz mieć dobre podstawy do tego, czym są te dwa cele.

  • Cele ustalają, dokąd zamierzasz iść i mówią ci, kiedy dojdziesz do celu. Pomagają one poprawić ogólną efektywność firmy – na przykład zwiększyć swój udział w rynku lub poprawić obsługę klienta. Im dokładniej zdefiniujesz swoje cele, tym większe jest prawdopodobieństwo, że zrobisz właściwe rzeczy i osiągniesz to, co chciałeś osiągnąć w pierwszej kolejności.
  • Cele to konkretne kroki, które ty i twoja firma musicie podjąć, aby osiągnąć każdy z tych celów. Określają one, co i kiedy musisz zrobić.

Pomyślcie o celach i zadaniach w ten sposób:

  • Cele mówią ci, dokąd chcesz iść; cele mówią ci dokładnie, jak się tam dostać.
  • Cele mogą zwiększyć Twoją skuteczność; cele z powrotem Twoje cele i uczynić Cię bardziej skutecznym.
  • Cele są zazwyczaj opisane w słowach; cele często pochodzą z liczb i konkretnych dat.

Załóżmy, że twoim celem jest podwojenie liczby osób korzystających z twojej usługi konferencji internetowych. Twoje cele mogą być następujące:

  • Zwiększenie świadomości poprzez umieszczenie reklam drukowanych na czterech rynkach regionalnych oraz emisję reklam radiowych na dwóch głównych rynkach (do 10 czerwca)
  • Przyciągnij nowych klientów, oferując 1.000 dolarów (do 1 czerwca).
  • Rozwijanie perspektyw poprzez wprowadzenie cotygodniowej poczty elektronicznej opartej na zezwoleniach do 2500 docelowych kontaktów (do 10 lipca)
  • Przekształcenie 10 procent prospektów w klientów za pomocą przypomnień e-mailowych (początek 25 lipca)

Razem, cele i zadania tworzą mapę drogową dla przyszłości Twojej firmy. Bez nich ryzykujesz, że zrobisz zły obrót i zmarnujesz cenną energię.

Podejście nr 1: Związanie celów z Twoją misją

Pierwsze podejście do określenia celów i zadań zaczyna się od przeglądu misji Twojej firmy. Użycie kluczowych fraz ze swojej misji do określenia głównych celów prowadzi do określenia szeregu konkretnych celów biznesowych.

Powiązania między celami i misją są łatwe do zwizualizowania, jeśli użyjesz schematu blokowego. Wyrażenia kluczowe w opisie misji prowadzą do głównych celów, które prowadzą do konkretnych celów biznesowych.

Jeśli Twój opis misji nie zawiera listy celów, być może zechcesz go ponownie ocenić, aby sprawdzić, czy naprawdę oddaje on to, o co chodzi w Twoim biznesie.

Upewnij się, że Twoje cele są zawsze mierzalne. Ustalając cele metryczne, możesz mierzyć swoje postępy i natychmiast rozpoznawać, kiedy Twoje wysiłki nie idą w dobrym kierunku.

Podejście nr 2: Użyj OZWK do wyznaczania celów

Większość celów definiuje pozytywne wyniki, które chcesz, aby Twoja firma osiągnęła, ale czasami chcesz także wyznaczyć cele, aby uniknąć pułapek i wyeliminować kilka słabych punktów. Aby pomóc w opracowaniu celów, które obejmują wszystkie podstawy, użyj akronimu OZWK w trakcie zaznaczania następujących kluczowych pytań:

  • Osiągnąć: Co chcesz osiągnąć w przyszłości?
  • Zachować: Czego chcesz się trzymać?
  • Wyeliminować: Czego chcesz się pozbyć?
  • Kieruj się jasno: Czego chcesz uniknąć?

Podejście 3: pokryć wszystkie podstawy

Jeszcze jednym sposobem myślenia o celach biznesowych jest rozważenie każdej z czterech kategorii, do których należy większość celów:

  • Cele codziennej pracy są ukierunkowane na zwiększenie codziennej efektywności Twojej firmy. Mogą one obejmować takie elementy jak śledzenie zamówień, zarządzanie biurem lub monitorowanie klientów. Na początek, nazwij przynajmniej jedną zmianę, którą możesz wprowadzić w swoich codziennych działaniach, a która zmieni Twoją ogólną efektywność. Zapisz to w formie celu biznesowego.
  • Cele związane z rozwiązywaniem problemów odnoszą się do konkretnych wyzwań, które stoją przed Twoją firmą, takich jak niskie morale pracowników lub problemy z jakością usług. Wymień dwa największe problemy, które stoją przed Twoją firmą, a następnie napisz cele, które mogą je rozwiązać.
  • Cele rozwojowe zachęcają do zdobywania nowych umiejętności i wiedzy, zarówno dla swoich pracowników, jak i dla siebie, oraz do prowadzenia dużej firmy, a także do działania jako freelancer lub niezależny wykonawca. A zatem, co powiesz na sformułowanie przynajmniej jednego celu rozwojowego dla siebie lub dla swojej firmy?
  • Cele innowacyjne pomogą Ci znaleźć nowe sposoby na poprawę: produktów lub usług oferowanych przez Twoją firmę, sposobu wprowadzania ich na rynek oraz sposobu dystrybucji i dostarczania tego, co Twoja firma sprzedaje. Czy możecie zidentyfikować jakieś innowacyjne podejścia, które mogłyby zwiększyć skuteczność waszej firmy w przyszłości? Jeśli tak, sformułuj odpowiedni cel.
  • Cele związane z rentownością wyznaczą Ci cel, na którym chcesz, aby Twój wynik finansowy był taki, jaki chcesz. Kiedy wszystko jest już powiedziane i zrobione, zysk jest celem nr 1 dla firm osiągających zyski. W przypadku firm nienastawionych na zysk, cel ten może przybrać formę ilości dolarów, które planujesz zebrać lub celu zwiększenia środków finansowych firmy.

Dokonywanie ostatecznych wyborów

Te trzy podejścia do wyznaczania celów prowadzą do stworzenia szacownej listy celów – być może więcej celów niż jest praktycznych w przypadku jednego biznesplanu. Wybierz pięć celów, które uważasz za absolutnie, pozytywnie wpływające na Twój sukces biznesowy.

Po ustaleniu listy, dopracuj każdy cel, korzystając z tych wytycznych:

  • Utrzymuj każdy cel jasny i prosty.
  • Bądź konkretny.
  • Bądź realistą.
  • Nie bój się pchać się do przodu i myśleć poważnie.
  • Upewnij się, że twoje cele są zsynchronizowane z twoją misją.

2 komentarze

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

code